Viral Marketing

Viral Marketing to jednen z bardziej oryginalnych i niekonwencjonalnych sposobów na reklamowanie swojej marki. Marketing wirusowy, który ma rozprzestrzeniać się samodzielnie dzięki intrygującej treści i formie czy amatorski charakter sprawiają, że jest on zarówno skuteczny, efektowny, ale i pozwala niskim kosztem dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Obecnie nawet największe marki światowe korzystają z tego sposobu reklamowania się, co świadczy o jego atrakcyjności. Poniżej prezentujemy — na czym polega Viral Marketing, czy jest on skuteczny, jak powinna wyglądać reklama oraz kampania reklamowa wedle tego stylu, oraz czy każdy może uruchomić Viral Marketing. Podajemy również kilka przydatnych wskazówek, które sprawią, że kampania będzie skuteczniejsza i efektywniejsza.

Czym jest viral marketing?

Viral marketing, czyli Marketing Wirusowy to reklama, która ma intrygującą treść, a jej głównym plusem jest samodzielne rozprzestrzenianie się. Marketing wirusowy w założeniu polega na tym, że odbiorcy zaciekawieni formą i treścią reklamy, która jest niekonwencjonalna, samodzielnie przekazują ją między sobą, a co za tym idzie sama reklama, rozprzestrzenia się i “żyje własnym życiem”. Reklamy takie na ogół mają amatorski charakter i są stylizowane na takie nagrania. Bardzo często wykorzystują również legendy miejskie lub historie, które są tworzone na potrzeby takiej kampanii reklamowej. Bardzo częstym elementem, który również wchodzi w skład kampanii viral marketingowej, jest tworzenie chwytliwych haseł. Z pewnością należą do nich np. “brawo ty” czy “ no to frugo”. Materiały takie możemy tworzyć samodzielnie lub zlecać ich wykonanie agencji marketingowej. Centrum takiej reklamy jest sam pomysł czy idea np. żonglowania piłką na linie lub pomalowania auta kredkami. Filmik stylizowany na amatorski spowoduje duże poruszenie, a wielu odbiorców zastanawiać się będzie czy rzeczywiście jest to możliwe.

Korzyści Marketingu Wirusowego

Marketing wirusowy ma bardzo wiele korzyści, z których warto czerpać. Pierwsza z nich to brak kosztów dystrybucji. Jest to poważny plus, gdyż bez dużego nakładu finansowego możemy dotrzeć do bardzo dużej ilości odbiorców. Gdy mielibyśmy płacić za wyświetlanie reklam, koszt zaprezentowania jej byłby gigantyczny. Dużym plusem jest również sam fakt polecania. Viral marketing z racji, że jest przekazywany wśród znajomych, z zasady staje się wiarygodny. Reklamę taką przekazaną od znajomego użytkownicy traktujemy jako wiarygodną, pozytywną i darzymy ją zaufaniem. Jest to bardzo spora korzyść, gdyż w przeciwieństwie np. do reklam w tv spot czy filmik nie jest nachalny i nie przerywa ulubionego serialu widzom. Tym, czym może pochwalić się viral marketing, jest również ciekawa treść. Wiele osób pamięta spot oraz markę, która go wykonała. Ciekawy materiał zaowocuje tym, że w przyszłości dana osoba, mając do wyboru kilka firm, wybierze naszą, gdyż będzie nadal pamiętała jak dziecko pomalowało kredkami auto. Do plusów możemy również zaliczyć angażowanie się odbiorców podczas takiego typu marketingu oraz linkowanie. Umieszczenie linku do witryny i rozpowszechnianie go przez różne osoby na różnych portalach z pewnością przyniesie wiele korzyści dla samej witryny i jej pozycji w wyszukiwarce Google.

Jak ma wyglądać reklama według Viral Marketingu?

Viral Marketing, choć przeważnie jest niepozorny i ma amatorski charakter, musi spełniać wiele wymogów. Istnieje jednak kilka wskazówek jak wykonać samodzielne taki materiał, aby cieszył się on popularnością wśród znajomych i rozprzestrzeniał się. Pierwszą poradą jest przemyślenie i dokładne zaplanowanie akcji. Spot, choć wydaje się spontaniczny, powinien mieć ciekawą fabułę i pomysł. Sam materiał możemy wykonywać np. telefonem komórkowym czy aparatem, ale jakość powinna być dobra i umożliwiać komfortowe oglądanie. Materiał viral marketingu powinien kłaść nacisk na sam pomysł i temat, a nie na reklamę marki. Video nie powinno być otwartą reklamą firmy. Może znajdować się na nim logo firmy czy napis lub możemy używać markowych produktów, ale powinny grać one drugie skrzypce. Użytkownik sam po obejrzeniu materiału zaciekawiony jego treścią powinien sprawdzić markę, której elementy znalazły się na filmie. To jedna z największy różnic między typowymi “krzyczącymi” reklamami, ale dająca również wiele plusów i korzyści.

Przed opublikowaniem materiału warto przetestować go na pewnej grupie znajomych z zastrzeżeniem, aby go nie upublicznili. Jeśli Viral marketing w naszym wydaniu nie odniesie sukcesu, nie opublikujemy go. Gdy wypuścimy reklamę bez przetestowania, zbierając negatywne opinie, może być ona nie do zatrzymania. W efekcie możemy „promować się”, ale negatywnie.

Czy warto stosować Viral Marketing?

Zdecydowanie tak ! Marketing wirusowy to doskonały sposób uzupełnienia dotychczasowych działań oraz alternatywa dla mniej skutecznych rodzajów marketingu w naszej firmie. Oryginalna forma z pewnością nie stanie się podstawowym sposobem reklamowania swojej firmy, ale może w dużej mierze wspomóc inne działania. Tworząc marketing wirusowy, nie ryzykujemy utratą efektów płynących z innych sposobów reklamowania się. Nie musimy inwestować sporo pieniędzy w sam spot czy dystrybucję. Viral marketing daje za to szansę zaistnienia w internetowej społeczności czy stworzenia wizerunku profesjonalistów. Jeśli samodzielnie nie potrafimy uruchomić kampanii reklamowej, w tym stylu, możemy udać się do agencji marketingowej. Na rynku istnieje wiele agencji, które oferują wykonanie takiego marketingu w sposób profesjonalny, a my będziemy mogli nadal korzystać ze wszystkich plusów marketingu wirusowego. Z tego sposobu reklamy możemy też skorzystać niezależnie od tego, jak duża jest nasza firma, na jakim etapie rozwoju się znajdujemy lub w jakiej branży działamy. Tak oryginalne akcje marketingowe z pewnością pomogą pozyskać wielu klientów, więc zdecydowanie warto przetestować marketing wirusowy na małych sumach pieniędzy stopniowo zwiększając nakład środków, gdy kampania będzie przynosiła pozytywne rezultaty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj