W biznesie nic nie jest tak wartościowe, jak informacja. Dzisiaj informacja zapisywana jest zwykle w postaci danych cyfrowych. Te natomiast są narażone na awarie i ataki. W konsekwencji zawsze istnieje ryzyko utraty danych. Jak temu zapobiec? Czym jest backup w chmurze? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule.

Backup w chmurze, czyli bezpieczna kopia zapasowa

Jednym z najczęściej wybieranych sposobów na zabezpieczenie danych jest backup w chmurze. O co konkretnie chodzi? Chmura to inaczej zewnętrzny serwer do przechowywania danych. Właściciel serwera udostępnia go klientom, aby przechowywać na nim ich dane. Dzieje się to oczywiście za stosowną opłatą. Jeśli chodzi o backup wygląda to w zasadzie tak samo. Z tą różnicą, że w tym przypadku mowa o danych, które są również zapisane gdzieś indziej. Mogą być umieszczone w innej chmurze bądź też na prywatnym serwerze firmy. Kopia zapasowa służy natomiast temu, aby nie doszło do utraty danych.

Niewątpliwie backup w chmurze to jeden z najbezpieczniejszych sposobów zabezpieczania danych. Dlaczego? Otóż dlatego, że dane znajdują się w serwerowni zarządzanej przez profesjonalistów. Fachowe firmy stosują najlepsze dostępne zabezpieczenia. Wiedzą też, jak zadbać o serwery. Zajmują się ich właściwą konserwacją i serwisowaniem. Serwerownie znajdują się w odpowiednich budynkach, w których panują właściwe warunki otoczenia, bezpieczne dla stanu serwerów.

Czy backup w chmurze to dobry wybór? 3

Własna kopia zapasowa

Oczywiście istnieje również możliwość wykonania kopii zapasowej na własną rękę. Wiele firm stosuje takie rozwiązanie. Jednak czy jest ono godne polecenia? Naszym zdaniem nie za bardzo. Dlaczego? Można wymieniać wiele powodów. Pierwszy z nich jest taki, że mało który przedsiębiorca jest specjalistą w zakresie gromadzenia i przechowywania danych cyfrowych. Tym samym zwyczajnie brakuje mu wiedzy odnośnie tego, jak poprawnie zabezpieczyć dane. Niezbędne jest zatem zatrudnienie specjalistów. Generuje to wysokie koszty i wymaga wysiłku oraz nakładu pracy. Poza tym, trzeba zainwestować w serwery i w pomieszczenie, w którym będą się one znajdować.

Kopia w wersji analogowej

Jeśli przedsiębiorstwo nie decyduje się na backup w chmurze ani na własnym serwerze, pozostaje mu w zasadzie tylko kopia analogowa. Innymi słowy, mówimy o kopii w wersji papierowej. Jednak dzisiaj ta opcja często jest niedostępna. Chodzi o to, że dane występują dzisiaj głównie w wersji cyfrowej. Niektóre nie są dostępne w żadnej innej formie. Stworzenie ich wersji papierowej to zadanie bardzo czasochłonne. Ponadto gromadzenie dużych ilości dokumentów papierowych wymaga zagospodarowania znacznej przestrzeni. Oznacza to, że kopia w formie dokumentacji papierowej to rozwiązanie bardzo niepraktyczne.

Prawdopodobnie żaden przedsiębiorca nie ma wątpliwości w kwestii tego, że wykonywanie kopii zapasowej jest niezbędne. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem wydaje się backup w chmurze. Bezpieczeństwo danych przechowywanych na zewnętrznym serwerze jest bardzo wysokie. Ponadto mowa o najwygodniejszym i często najtańszym spośród dostępnych rozwiązań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj